Om Skolan

Lite historia om vår skola.

Vår skola

Vi är en friskola med kristen profil. Skolan har c:a 180 elever i klasserna F-9. Vi har en stor fastighet som ligger på Folkborgsvägen i snabbväxande nya stadsdelen Sandtorp. Vi är den enda kristna skolan i Östergötland och tror att kristen utbildning bidrar till en god värdegrund som skapar förutsättningar för framgångsrika studier. Vi satsar på en lugn atmosfär med studiero och höga akademiska resultat. I huset finns även ett fritidshem och förskolan Vindruvan med fyra förskoleavdelningar.

Skola

Vår skola har rymliga utrymmen inne och stora fina ytor ute. Det finns gott om plats för skolan att växa.

Utbildning

Kristen utbildning fokuserar på kunskap som odlas, kommunikation som utvecklas och  karaktär som formas.

Atmosfär

Den kristna profilen erbjuder en trygg och glad miljö för våra elever. Den skapar en lugn  atmosfär under skoldagen.

Hur allt började

Vår historia

Från en mycket liten begynnelse i Nävekvarn i oktober 1984, har Stiftelsen Församlingen Agapes verksamheter utvecklas till att omfatta församlingsarbete, mission, kristna förskolor, skolor och fritidshem.

Sommaren 1985 bildades två församlingar, en i Nyköping och en i Norrköping.  Den första samlingsplatsen för församlingen i Norrköping var i Arbisteaterns hus.  På hösten 1986 flyttade vi in i lokaler på Bredgatan 11. Hösten 1992 startade Vindruvan – Norrköpings Kristna Skola/Förskola på Tunnbindaregatan med 11 elever i årskurserna 1-3 och 11 barn i förskolan. Under åren fram till hösten 2010 växte förskolan och skolan så att vi till slut hyrde lokaler på fyra olika platser i Norrköpings centrala delar.

År 2010 köpte Agape SVT-huset där vi är nu. Efter omfattande ombyggnationer flyttade skola och förskola in i dessa lokaler till höstterminens start 2010. I samband med det bytte skolan namn till Johannesskolan – Norrköpings Kristna Skola, medan förskolan behöll namnet Vindruvan. Från januari 2011 var all verksamhet samlad till huset. I januari 2014 invigdes ett tillagningskök som betjänar alla verksamheter i huset. Församlingens del i den nya byggnaden renoverades under 2015 och 2016. Ett nytt fritidshem och en fjärde förskoleavdelning byggdes och invigdes i huset 2017.

Under åren har skolverksamheten växt genom sammarbete med församlingar i Nyköping och Flen.  Hösten 1994 startades Flens Kristna Skola av Sion församlingen i Flen. Ett par år senare, hösten år 1996, startades Fokusskolan på initiativ av Församlingen Nyckeln i Nyköping.

Tillsammans har vi nu över 500 elever och mer än 100 anställda i våra verksamheter i Norrköping, Nyköping och Flen.

Vad vi satsar på

Vår vision

Elever i våra
skolor
Anställda
i våra verksamheter
Se våra

Foton

Så här ser vår skola ut. Hur vi jobbar och studerar.

Ansök till vår skola

Är du är intresserad av vår skola? Här kan du ansöka om plats idag, ställa frågor och lära mer om oss.

Vi har även en förskola

Många föräldrar vill gärna ha alla barnen på ett och samma ställe, därför har vi

även en förskola för barn i åldrarna 1-5 år och en förskoleklass för 6-åringar.

Rulla till toppen